söndag 11 januari 2009

Från USA: Grönt, tjockt halsband och Armband med facetterade pärlor

Här är bilder på de två färdiga pärlsatser från USA min kusin gav mig. De har mycket mer att välja på "over there" än vad vi har här, kan jag ju bara säga. Det finns gigantiska pysselbutiker med hur mycket som helst att välja på . Men det börjar ju komma mer och mer hit till Sverige också, lyckligtvis :).

Det här är ett halsband som innehåller mycket pärlor men som var väldigt lätt att göra. Jag fick en del pärlor över som jag tänkte sätta ihop till ett matchande armband. Detta är inte riktigt min stil, men jag kommer nog göra fler åt andra personer.


Alla pärlor är i plast, men det är tungt ändå!



Metoden att göra ett sådant här halsband är mycket enkel: knyt ihop X antal trådar, limma knuten och sätt fast en knutgömma. Trä sedan på olika typer av pärlor, gärna i obestämd ordning, på varje tråd till den längd som önskas. Sätt sedan ihop knutarna i ytterligare en knutgömma och sätt på ett lås. Färdigt! Snabbt och lätt, och enkelt att variera sig. Avslutningen kan förstås göras annorlunda, och snyggare, t.ex. som på det här halsbandet.


Detta är ett armband med facetterade pärlor i ett blommönster. De mindre pärlorna runt om är 11/0, och låset består av en pärlloop och en hjärtformad knapp. Mönstret var rätt knepigt till denna, och den tog väldigt lång tid att göra. Jag ska se över det och se om jag inte kan göra det mer tidseffektivt.
Tips: Använd inte facetterade pärlor i plast när ni gör halsband eller armband som ska ligga tätt mot huden! De är oftast mycket vassa och smycket kommer då att klia eller bli mycket obekvämt att använda. Satsa hellre på att köpa de dyrare facetterade pärlorna i glas, som brukar vara bättre; eller någon annan typ av pärlor istället, t.ex. sötvattenpärlor eller rundade pärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar