lördag 20 december 2008

Jättehjärtan och saffransskorpor

De senaste dagarna har innehållit väldigt mycket julstök. Dels så har huset pyntats med allsköns tomtar, dels så har jag fixat med julklappar. Handgjorda julklappar är bra på flera sätt: de är roliga att göra, oftast väldigt uppskattade och behöver inte vara särskilt dyra. I år fick jag dessutom idétorka på presenter till en massa personer, så jag kom fram till att istället för att leta mig fördärvad i en massa affärer så bakar jag istället :). Så det började jag med, genom att göra saffransskorpor. Receptet är från Allas veckotidning (mamma köper den och läser, jag tar recepten och pappa korsorden :). De smakar väldigt juligt! Saffran, apelsin och nötter. Supergoda blev de.

Så fick jag även en idé om presentförpackningen till allt bakat (julgodis ska jag göra nästa vecka). Först tänkte jag göra presentpåsar själv, eftersom de är rätt dyra att köpa. Men jag kom inte på någon smart, enkel lösning på hur jag skulle göra de snygga, så jag tänkte att jag gör hjärtan som man brukar hänga i granen istället, fast i jätteformat. "Jätte" är just vad de blev... Den första skenade iväg lite väl mycket, så jag gjorde två andra mindre, mer lagom men ändå väldigt stora... Men, det är någon som kommer få jätte-jättehjärtat i julklapp ändå, för de var för jobbiga att göra om :). Här är en bild på hur de blev:

Ja, som sagt, lite stora kanske... Men jag hoppas de blir uppskattade ändå.

För övrigt har jag stickat klart min mammas julklapp. Bilder på den kommer efter jul :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar