tisdag 16 december 2008

Halsdukar i julklapp

Här kommer nu de utlovade bilderna på julklappar som jag har stickat.

Först en alligatorhalsduk i härligt öländsk ullgarn som jag fått av Ulrika:

Garnet var väldigt skönt att sticka i, men tyvärr är det rätt så sticksigt. Jag tvättade den i schampo och det hjälpte lite, men den är fortfarande lite åt det stickiga hållet. Jag själv är inte så känslig för sådant, men jag har testat på min mamma och min pojkvän, och de gnällde lite över det. Jag hoppas att min lilla kusin som ska få den ändå tycker om den. Den kan ju även användas som gosedjur om den är för sticksig runt halsen, så det ska nog gå bra.

Den andra halsduken är utformad som en drake:

Denna blev som tur är inte sticksig alls :). Jag fick idén från Barbro som också har gjort en drakhalsduk. Men jag hade väldiga problem med att få ordning på huvudet precis så som jag ville ha det ( haj på att göra ens enkla mönster är jag :), så det slutade med att jag gjorde huvudet utifrån alligatormönstret och ändrade så att den inte har några knoddar som reptilskinn. Draken är alltså helt slät på kroppen, men den har ju å andra sidan ryggsköldar i rött som väger upp det...

Halsdukarna är bara ca 1.20 m långa, så de räcker inte så bra till en fullvuxen person. Men det gör inte så mycket, eftersom dessa ska bli julklappar till mina kusiner som är åtta och sex år gamla. Hoppas att de blir glada. Roligt var det att göra dem i alla fall :).

2 kommentarer:

  1. Jag skulle jätte gärna vilja sticka en sådan halsduk. Var har du fått tag i mönstret? Jag är helt nybörjare på stickning så ett mönster är ett måste för mig:)

    SvaraRadera
  2. Mönstret har jag fått från en annan stickkompis, som köpt det från Morehouse. De har en massa kul mönster på halsdukar:

    http://www.morehousefarm.com/KnittingKits/Scarves/

    En annan bra sida med blandade mönster på halsdukar som är gratis finns här:

    http://www.stickamera.se/gratismonster.php?gratismonster=gm_sjalar

    SvaraRadera