tisdag 19 maj 2009

Två dagar kvar med föreläsningar, alla dagar kvar på sommarlovet

Det värsta är över nu. Redovisning-check. Rapport (42 sidor!)-check. Beräkningar (36+2 sidor!)-check. Nu är det svåra att inte slappna av för mycket inför tentorna. Egentligen borde man jobba som en gnu i två veckor till. Men, när man äntligen kan få vara hemma, sova ordentligt och inte behöver åka in till skolan även på helger, så är det väldigt lockande att slappa lite extra. Tentorna har inte riktigt lika hög prioritet hos mig, för där är det bara jag som blir godkänd eller inte. Men grupparbeten däremot, där blir man piskad både av andra gruppmedlemmar och att man själv vill visa sig duktig. Hur som helst, det är skönt att den biten är över...

Min tröja är förresten färdig! Eller, den är färdigstickad i alla fall. De en miljon trådar som behöver fästas har jag inte tagit itu med än. De kändes inte alls lika lockande som att börja sticka på något annat... Men slutfinishen kommer väl snart ändå, och då ska jag visa lite bilder på den också!

Stickning och skola har ju tagit en hel del tid, men jag har faktiskt mest sett fram emot att påta i trädgården - och det har jag också gjort en hel del på sistonde. Jag har tryckt in så många trädgårdstillfällen som möjligt mellan alla måsten med skolan så jag tror jag håller på att få magsår. Jag har stressat fram och tillbaka och inte gjort mycket alls i övrigt (förutom att göra klart tröjan då). Men det kommer att löna sig i sommar! Redan prunkar blommor i rabatter och krukor, och mer ska det bli! Har till exempel satt fresia, lejongap, penséer, tagetes och dahlia. Och ringblommor och praktmalva som snittblommor. Kärleksört, mossflox och kalifornisk fetknopp som perenner (jag gillar det namnet, kalifornisk fetknopp :). Purjolök, palsternacka, morötter, potatis, melon, chilli, broccoli och vitlök att äta. Och så lite nya kryddor, mynta och gräslök. Läste att myntan tydligen sprider sig som bara den och blir lätt ett ogräs. Därför är det bra att gräva ner plantan i en kruka istället. Men när jag läste det så hade min mynta redan fått ett nytt hem på friland... Så vi får väl se om jag får något annat än kirskål att jaga efter i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar