lördag 23 maj 2009

Rosa sjal i mohair


Både igår och idag blev det en del stickat på den cerisa sjalen i mohair. Dock har jag bara hunnit sådär en decimeter trots säkert fem timmars arbete. Mönstret är inte särsklit svårt, utan det beror mest på att jag stickar med 2 mm stickor :P. Precis som att sticka med tändstickor. Jag är inte jättemycket för tunna stickor egentligen, just för att känns som om det går så långsamt... Men just den här sjalen ville jag ha lika skir och fin som den i Drops-katalogen. Just nu ser den mycket tjock ut ändå, men jag tror det blir bättre när den är blockad. Min andra stickning, som är en hemlis exakt vad det är, var inte alls så rolig som jag trodde den skulle bli. Garnet bara bråkar hela tiden, det åker av stickorna och är svårt att plocka upp. Har stickat fyra varv och sedan hade jag så ont i händerna att jag fick sluta. Men, det kanske inte är garnets fel, så jag har tänkt att köpa andra stickor att testa med. De jag använder nu är i metall och har en jätteböj över till kabeln (det är rundstickor). Harmony woods eller vad de nu heter får det bli istället.

Det är väl ingen som har missat att Drops har 40% rea på en massa av sina garner? Jag åkte dit dagen efter jag hörde talas om det i alla fall...


...och sedan en gång till en vecka senare...


...så nu är det köpstopp på garner under sommaren. Men det känns bra att ha ett litet lager i alla fall :). Grön Muskat är tänkt att bli en sommarkofta, en del Karisma till små väskor (som de i senste nummret av Simply Knitting), och resten får vi se vad det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar